Blog o pobytu naší rodiny (já, manžel a 3 děti)
v Jihoafrické republice.

Pozorování u Bětky ve školce

6. října 2016 v 11:54 | Simča
Tento týden jsme měli pozorování u Bětky ve školce. Trvalo to hodinu a půl ráno. Tak jsem se konečně po třičtvrtě roce dozvěděla, co v té školce dělá, protože z ní něco vytáhnout je fakt síla.
Jen připomínám, že chodí do předškoláků, má za sebou 2 termy, teď je v posledním 3. termu. V prvních dvou probrali celou abecedu a teď skládají jednoduchá slova. Počítají do 80, pozpátku od 25, dělají i geometrické tvary, teď začínají trojrozměrné. Sčítají do 10.
Bylo to od 8-9:30, což je doba, kdy děti "pracují". Začínají tím, že (po návštěvě záchoda) si sednou do kruhu na koberec, řeknou si dobré ráno, jmenují 2 děti jako "special helper" (pomocník paní učitelky-1 holka, 1 kluk), každý den se to mění. Pak si řeknou, kolikátého je, co je za den a jaké je počasí a special helpers to připevní na nástěnku. Mimochodem v pondělí bylo ráno asi 10 stupňů, v úterý 8. Myslela jsem, že tam normálně umrznu. Rodiče seděli na kraji třídy na židlích a koukali na děti (ty se na rozdíl od nás hýbaly, a měly zimní uniformy, což je vyteplená šusťáková souprava).
Zato já ráno letmým pohledem z okna zjistila, že je slunce (za celý rok nebylo asi 3 dny, jinak je vždy) a nevzala jsem si ani ponožky. Občas jsem si vzpomněla na Štěpána a na jeho příchod do školky. Dala jsem mu jen kraťasy, ponožky do sandálů a mikinu, jedna holčička měla rukavice a skoro všichni bundu a čepici.
Poté, co paní učitelka řekla téma dne a každého se na něco k tématu zeptala, tím se s nimi individuálně pozdravila, měli rozcvičku. Při rozvičce procvičují počítání. Nějdřív dělali dřepy, pak kobru, pak kliky a držení nahoře v kliku (počítali do 80). Pak výpady dopředu - počítali od 20 do 1, pak znovu - sudá čísla do 20, a ještě jednou - po desítkách do 100. Tuhle část mají každý den stejnou.
Další část je zmiňovaná "práce". V pondělí četla paní učitelka knížku o zvířátkách, ptala se, děti se hlásily a odpovídaly. Pak srovnávaly domácí mazlíčky a zvířata v zoo, co mají a nemají společného a paní učitelka poctivě zapisovala na clipboard.
Protože byli všichni jedna velká skupinka asi 19 dětí, půlka jich v průběhu odpadla, nejdřív u čtení, a pak u zapisování.
V úterý to bylo jiné (podle mne lepší), učitelka tam měla k ruce asistentku, rozdělila je na skupinky po 4 a obcházely různé stanice.
Na jedné s asistentkou poslouchaly magneťák (každé dítě mělo sluchátka) a hrály něco jako bingo s obrázky a písmeny. Na druhé dostaly 2 A4 obrázků a vedle měly napsat slovo (všechna byla třípísmenná) a tečky pod písmenka podle toho, kolik je písmen. Když měly hotovo vybarvovaly. Slova typu dog, cat, tin, can, fin, den atd.
Aspoň se něco přiučím, slova jako ploutev nebo liščí doupě jsem do teď nikdy neměla možnost použít :-).
Na třetí seděly s učitelkou, každý měl stejnou miniknížku vždy s obrázkem a 3 slovnou větou a četly. Nejdřív všichni dohromady hádaly, co by tam mohlo být. Pak každý individuálně četl jednu větu. Četl, znamená, že to vyhláskují foneticky a pak po slovech přečtou. Nakonci ještě jednou četly všichni dohromady.
Na čtvrté děti dostaly balíček kartiček opět s třípísmennýma slovama a měly utvořit rýmující se dvojice (cat/hat) a pak nakreslit na tabulku význam slov. Tahle stanice byla kritická, každá skupinka tam dělala krapet něco jiného než měla. Jedna skupinka to dělala samostatně, další furt mazala obrázky, další místo kreslení psala dvojice. To byla opravdu sranda.
Bětce to moc šlo, celou dobu byla mezi dětmi, které se soustředily a reagovaly na paní učitelku. I se hlásila a odpovídala na otázky. Vůbec nebylo poznat, že je cizinka a to po celou dobu. Má docela velkou slovní zásobu.
Další moje zjštění bylo, že ostatní děti čtou stejně blbě jako ona, ale nakonec to vždy všichni přečtou.
Dokonce bych i z fleku asi 5 dětí neposlala do 1. třídy, kvůli velmi slabému soustředění. Na konci listopadu uvidíme, kdo půjde a kdo ne.
Příští týden jde Bětka ještě na Readiness test, to je test zralosti, ze kterého dostaneme výstup. Paní učitelka říkala, že to s ní chce poslat do první třídy, aby tam paní učitelka věděla, na co se případně zaměřit. Tak jsem zvědavá.
Po našem pozorování měly děti svačinu, a pak v pondělí tenis. Po tenise měly volno na zahradě cca 1 hodinu. Pak se jeste vracejí do třídy cca na 1-1,5 hodiny a kreslí, lepí, tvoří. Pak ve 13:00 končí a jdou domů nebo na oběd.

Příští týden jdeme na druhé pozorování ke Štěpánovi, tak se celkem těším.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Jaroslav Šuchman starší | E-mail | 6. října 2016 v 12:46 | Reagovat

Bystré a zajímavé postřehy pečlivé maminky. Musí to být náročné zejména pro maminku, i když vím, že Míla je citlivý otec. Slávek začal chodit do JWS v New Yorku ve 12 letech a díky perfektní paní učitelce mluvil i psal téměř dokonale anglicky.Učil se anglicky i matematiku. Pro vaše děti to bude celoživotní přínos. Pozdravujte dědu, moc ho v Praze nevidím, jak je zaneprázdněný. Držím celé rodině palce, myslím, že bilance bude nakonec po všech stránkách kladná, teď se vám musí zdát čESKO dokonalé a ono opravdu je.
Všichni vás zdravíme a piště. Fotka otce Míly je milá.
Jaroslav Šuchman starší. :-)

2 Simča | 12. října 2016 v 21:47 | Reagovat

Díky za reakci! Vaše jsou pro mne vždy zajímavé čtení!!

3 Veronika | E-mail | 19. října 2016 v 22:31 | Reagovat

Simčo, super a velmi zajímavé.
Jak vám jde učení doma?
Moc zdravím
V

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama